Ana Sayfa › Forumlar › Teknik › Yürüyen aksam ve Şanzıman (Transmission & Driveline) › Otomatik ?anzıman Nedir, Nasıl Çalışır, Bakımı Nasıl Yapılır
- Bu konu 13 yanıt içerir, 6 izleyen vardır ve en son 16 yıl 3 ay önce
s.can doðan tarafından güncellenmiştir.
-
YazarYazılar
-
-
12 Eylül 2005: 15:17 #351
AngelusKatılımcıAraconline’dan alınmıştır.
Tork konvektörü, debriyaj, servo, hidrolik sistemi, solenoid, sübap ve vites kademeleri gibi unsurları içinde barındıran alüminyum muhafazaya sahip şanzıman türüdür. Otomatik şanzımanın en büyük özelliklerinden biri üretici firmaların en uygun hızlanma ve tork devirlerini hesaba katarak ayarladıkları vites değişim süreleri ile kullanıcı hatasından oluşabilecek sorunların en aza indirgenmesi ve aracın yakıt ekonomisine katkıda bulunması sağlanır. Her ne kadar otomatik vitesler manual viteslere göre araçların performansını olumsuz yönde etkiliyor olarak bilinsede geliştirilen yeni teknolojilere sahip araçların sahip olduğu otomatik vites seçenekler her geçen gün performans açısındanda daha iyiyi sürücüsüne sunmaya başlamştır.
Manuel şanzımanlar motordaki gücü tekerleklere taşırken debriyaja ihtiyaç duyarken otomatik şanzıman bu işi tork dönüşümü yapan yağ içerikli bir sistem aracılığıyla halledilir. Yarı otomatik şanzımanlı araçlarda ise vites değişimi debriyaj olmadan manuel olarak yapılabilmektedir, bu araçlarda ise kavrama elektronik veya vakum sistemi ile kontrol edilmektedir. Otomobilinizin her parçası gibi Otomatik şanzımanda bakıma gereksinim duyar. Aracın ve şanzımann tipine göre yapılması gereken bakım süreleri aracın el kitabında bulunabilir. Genel olarak uygulanan bakım her 40.000 kilometrede yada 2 yılda bir şanzıman yağının ve filtresinin değiştirilmesidir. Çzellikle römork bağlı, hızlı duruş kalkış yapan, dağ bayır inip çıkan sürücüler şanzıman yağının kontrolünü aksatmamalıdırlar. Şanzıman yağı değişimi aslında kendinizin bile yapabileceği, çok fazla teknik bilgi ve ustalık gerektirmeyen bir işlemdir, eğer aracınızla ilgilenmeyi seviyorsanız yağ değişimi sırasında eğlenebileceğinizi bile söylemek mümkün. Bunun için yapmanız gereken aracınızın bakımını yapan servisde ki ustadan bu işin nasıl yapıldığını uygulamalı olarak görmeniz.
-
22 Eylül 2005: 10:59 #5948
BoogeymanKatılımcıtork konvektörü mü ? 😯
-
22 Eylül 2005: 11:08 #5949
BoogeymanKatılımcıYani bomboş bir makale.
Her otomatik şanzımanda selenoid olması gerekmez. Mesela hepimizin iyi bildiği TH350 de yoktur.
Otomatik şanzıman genel olarak planet – güneş dişli mantığı ile çalışır. Planeti tutarsan vites oranı bir değer, boşta bırakırsan başka bir değer olur. Bu işlem de pistonlar, çelik ve kompozit balatalarla yapılır. Evet otomatik şanzımanların içinde bir sürü balata vardır.
Çalışma prensipleri oldukça basit ama yazıyla anlatmak zor.
Ben bozuk bir şanzımanı tamir edip topladım. Bu arada da biraz öğrenmiş oldum.
TH350 için konuşmak gerekirse dönemine göre muhteşem bir şanzıman. Hidromekanik çalışan bir beyni var.
Temel olarak motora doğrudan bağlı olan tork konvertörünün dış kısmı aynı zamanda frezeli bir boru aracılığıyla şanzıman pompasını çeviriyor. oluşan yağ basınca beyine ve pistonlara gidiyor. Motorun yük durumunu ve tekerleklerin dönüş hızını mekanik yöntemlerle okuyan beyin içindeki yaylar ve servolar ortaya çıkan basınca göre pistonalra giden devreleri aktif ediyor veya kapatıyor. Piston aktif ise yanılmıyorsam planet dişli tutulmuş oluyor bölme oranı değişiyor
Büyük ihtimalle bir şey anlamadınız veya yetersiz kaldı. Gayet doğal. Çünkü basit ama uzun bir konu.
En güzeli gelin benim garaja size anlatayım hava atayım. Höhühehehahaha
-
22 Eylül 2005: 17:47 #5950
piyuAnahtar yöneticisayın boogeyman biliyorsan yazacan arkadasım oyle dukkana adam cekiyim filan falan yok
anlat bilelim…
-
22 Eylül 2005: 19:40 #5951
BoogeymanKatılımcıneyini anlatayım gözüm.
hikaye değil ki bu.
oturup adam gibi makale yazmak lazım.
-
22 Eylül 2005: 20:52 #5952
piyuAnahtar yöneticienfes ne zaman bitirirsin 😈
yaw sen yazma o yazmasın kim yazacak… ufak bir bolumunu sec yaz, sonra zamanla ekleriz…ben arada ugrasıp ceviri filan yapıyorum ama cok guzel olmuyorlar, yararlananda vardır ama enfes olmuyor…
-
23 Eylül 2005: 10:43 #5953
BoogeymanKatılımcıBu toplumda iş yapan insanlar gibi boru boru konuşan insanlara da ihtiyaç var.
Ben de bu ihtiyaca cevap veriyorum
Döşer Oto – Attık mı sınır tanımayız.
-
23 Eylül 2005: 18:55 #5954
Mustafa YÜKSELKatılımcıabi ben bi özet geçebilirim :
bir bilgisayar gibi düşünebilirsiniz bir işlemci var ve bu işlemci üç şeyi sürekli takip ediyo
1) gaza nekadar basıldığı
2) motor torku
3) diferansiyeldeki yükbunlara bakıp keçelerin üzerinde balataları gezdiriyo ben 2ileri otomatiğe bakmıştım biraz altı balata var ve her viteste bu balatalar sırayla keçeleri sıkıyo ebat farkı olduğundanda araba hız değiştiriyo yani manueldeki dişli sistemi yerine basınç ve sıkıştırmayla çalışan bir sistem
yazı hazırlanana kadar bildiklerimi aktarıyım dedim yanlışlarım varsa düzeltilmesini beklerim : )))
-
24 Eylül 2005: 13:54 #5955
BoogeymanKatılımcıOtomatik şanzımanlar planet ve güneş dişli prensibi ile çalışıyorlar, balatalar ise planet dişlileri taşıyan diski durdurmak için kullanılıyor. Bu durumda dişliler maksimum redüksiyon modunda çalışıyor, serbest bırakınca redüksiyon olmuyor.
Balataları kaydırma ve sıkma yöntemiyle çalışıyor olsalardı her depo doldurduğumuz da bir de şanzıman indirmemiz gerekirdi
GM şanzımanları için konuşursak Powerglide, TH350 ve TH400 gaza ne kadar basıldığını bilmeden çalışır. Bu şanzımanlar gaz pedalı yerine manifolddaki vakumu ölçerek motorun maruz kaldığı yükü ölçerler ki bu aslkında daha iyidir. Yine bu şanzımanlar gaz pedalını sadece dip gaz yapıldı mı diye kontrol ederler ki bu işlem roket teli diye bildiğimiz parça ile sağlanır.
TH700 ve 4L60 model şanzımanlar gaz pedalının pozisyonuna bakarlar.
Elektronik şanzımanları bilmiyorum.
-
27 Eylül 2005: 07:07 #5956
Mustafa YÜKSELKatılımcıabi bişi sorucam bizim rahmetlinin şanzumanı tam gaz yapınca roket çubuğu dibe dayanıyodu fakat vitesi çok geç atıyodu bende tam gazla kalkarken uygun zamanda pedalı afiften çekip geri basıyodum(manuel gibi kullanıyodum ama pedalı tam çekmiyodum 1-2cm) vites iyi değişiyodu bu olay normalmidir yoksa hata mıdır sizce.
-
27 Eylül 2005: 08:36 #5957
piyuAnahtar yöneticitempest sanzımanın icinde labirent tarzında bir plaka var ve bu plakanın icinden yag geciyor, manifold’dan gelen vakuma gore vites atma noktalarını ayarlıyor… mesela suanda kayınbirader’imde olan transam’ın sanzımanı neredeyse kickdown yapmıyor gibi… cok tepkisiz… kullanımı bu yuzden benim hosuma gitmiyor… sizin aracta da belki bir vakum kacagı olabilir, yada konfor amaclı yapıldıgından rahatsız etmemesi amacıyla gecisler uzun tutulmus ve ani tepki vermesi engellenmis olabilir…
shift improver kit denilen parca ise bu labirent’in daha degisigi ve vites atısı hızlandırıyor… saglam sanzımanlara guzel bir eklenti cunku normalde kullanılan arabalara bu sertlikte vites attırmıyorlar… bence sanzımanın omrunden de pek yemez…
-
13 Ekim 2005: 16:38 #5958
Mustafa YÜKSELKatılımcıkonfor olabilir piyu
ben biscayne mi özledim
-
31 Ekim 2005: 21:51 #5959
acmecamaroKatılımcımanifolddan vakum alan modulator diye bir parca var , yolcu tarafind sanzimanin… onun vakum borusunu kontrol edin… vakum kacagi var.
-
24 Ağustos 2008: 10:43 #5960
s.can doðanKatılımcıselam arkadaşlar banada yardımcı olursanız sevinirim bende 1991 chevyvan.2000 var 700 şanzıman gaz pedalını sonuna kadar basınca çok güzen roketliyor ve gidiyor ama normal bir sürüş yapmak fazla bagırtmadan gitmek isteyince bayılıyor motor bagırıyor ama şanzıman kaçırıyor sebebi ne olabilir acaba…?
-
-
YazarYazılar
- Bu konuyu yanıtlamak için giriş yapmış olmalısınız.